Srdcové zlyhávanie a Telemonitoring

Srdcové zlyhávanie

Srdcové zlyhávanie (SZ) je stav, kedy srdce  ako “pumpa” nedokáže dostatočne prečerpávať krv a pokryť požiadavky organizmu a jeho orgánov. To má za následok aktiváciu procesov, ktoré vedú k hromadeniu tekutín v tele a vzniku príznakov srdcového zlyhávania.

Srdcové zlyhávanie postihuje približne 64 miliónov ľudí vo svete,  v rozvinutých krajinách ide o 1-2 % populácie. Celkový počet pacientov so SZ stúpa - ako dôsledok starnutia rastúcej populácie a zlepšeného prežívania po stanovení diagnózy.

Diagnózu stanoví lekár vyšetrením pacienta, vrátane EKG, echokardiografického vyšetrenia, RTG hrudníka, odobratím laboratórnych parametrov.

Príznaky

Prejavy srdcového zlyhávania môžu byť nenápadné až po výrazne obmedzujúce denné aktivity a kvalitu života pacientov.

Najčastejšie príznaky SZ:

• Sťažené dýchanie - pri námahe alebo i v pokoji
  • Sťažené dýchanie v ľahu
  • Znížená tolerancia námahy
  • Zvýšená únava/ slabosť
  • Opuchy nôh, členkov, predkolení
  • Nočný kašeľ, nutnosť spánku s vyššie podloženou hornou časťou tela
  • Náhly prírastok hmotnosti
  • Nechutenstvo, pocit nafukovania v oblasti brucha

Priebeh ochorenia a prognóza

Srdcové zlyhávanie je chronické progredujúce ochorenie. Napriek významným pokrokom v liečbe v posledných rokoch, prirodzený priebeh SZ je charakterizovaný epizódami zhoršenia príznakov dôsledkom hromadenia tekutín v tele (opuchy dolných končatín, zhoršenie dýchavice) a častou potrebou hospitalizácie.

Na Slovensku, zo všetkých ochorení, SZ je najčastejšou príčinou hospitalizácie. Navyše, do 6 mesiacov po prepustení z nemocnice až polovica pacientov je znova hospitalizovaná pre zhoršenie stavu a nepriaznivá prognóza sa potvrdzuje s každým ďalším prijatím do nemocnice. Zlyhávania srdca sa vyznačuje stále vysokou úmrtnosťou - polovica pacientov zomiera do 5 rokov od stanovenia diagnózy a trpí zníženou kvalitou života.

Prevencia zhoršovania srdcového zlyhávania je hlavným cieľom liečby. Popri štandardnej liečbe, klinické štúdie potvrdili benefit telemonitoringu pre pacientov so zlyhaním srdca -  v znížení počtu hospitalizácii a v zlepšení prežívania a kvality života.

Telemonitoring

Telemonitoring je súčasťou telemedicíny tzv. “medicíny na diaľku”, kedy manažovanie stavu pacienta pomocou inovatívnych technológií je možné bez návštevy ambulancie lekára.

Pomocou telemonitoringu pre pacientov so srdcovým zlyhávaním (SZ) môžeme sledovať priebeh ochorenia v domácom prostredí so zachytením včasných znakov jeho zhoršenia - a to ešte pred objavením sa príznakov, ktoré často vznikajú náhle. Takto môže lekár zasiahnuť do liečby skôr, ako dôjde k zhoršeniu stavu pacienta, potreby ošetrenia na oddelení urgentného príjmu alebo hospitalizácii.

Prvotné metódy telemonitorovania SZ boli založené na zaznamenávaní príznakov, telesnej hmotnosti, tlaku krvi a srdcovej frekvencie. Avšak, sledovanie iba týchto parametrov nepreukázalo vplyv na zníženie úmrtnosti a nebolo dostatočné na zabránenie pobytu v nemocnici pre zhoršenie SZ.

Nová generácia domáceho telemonitoringu pre pacientov so srdcovým zlyhávaním vychádza z fyziológie srdca a princípov fungovania krvného obehu (tzv. hemodynamiky) – ide o sledovanie zmien tlakov v srdcových oddieloch, ktorých vzostup je skorší ako vznik príznakov SZ . Klinické výskumy potvrdili prínos “hemodynamického” monitorovania a úpravy liečby na základe takto získaných informácii.  Takéto sledovanie stavu vedie ku znižovaniu počtu hospitalizácii, zlepšeniu prežívania a kvality života pacientov so SZ . Navyše, umožňuje personalizovaný manažment ochorenia a povzbudzuje pacienta podieľať sa na starostlivosti o svoj zdravotný stav.

Avšak, systémy, ktoré sa v súčasnosti používajú na hemodynamické monitorovanie sú implantované do pľúcnej artérie a ich umiestnenie vyžaduje invazívny lekársky zákrok pomocou tzv. srdcovej katetrizácie.

Naproti tomu, nový telemonitorovací systém Seerlinq, sme vyvinuli pre neinvazívne (t.j. nevyžaduje zásah do ľudského tela) hemodynamické monitorovanie s pomocou  A.I. analýzy  fotopletyzmografického signálu (PPG) snímaného z prsta pomocou klasického oximetra, príp. smarthodiniek.

Seerlinq

Seerlinq je nový neinvazívny systém (t.j. nevyžaduje zásah do ľudského tela) pre hemodynamické monitorovanie s pomocou  A.I. analýzy  fotopletyzmografického signálu (PPG) snímaného z prsta pomocou klasického oximetra, príp. smarthodiniek

• Neinvazívny
  • Krátky čas merania
  • Meranie kdekoľvek, ideálne v domácich podmienkach
  • Meranie pomocou klasického oximetra, smarthodiniek
  • Odoslanie údajov lekárovi pomocou aplikácie pre smartfón
  • Personalizovaný manažment srdcového zlyhávania

Ak ste pacientom so srdcovým zlyhávaním a zaujala Vás možnosť monitorovania Vášho zdravotného stavu pomocou Seerlinq technológie, prosím kontaktuje nás na tel.č.:

Aktuálne poskytujeme 2 programy telemonitoringu:

Získať viac informácií o programoch a objednať sa, môžte na tejto stránke.